UBO

Wie is de UBO?

UBO’s (Ultimate Beneficial Owners) zijn de mensen die de uiteindelijke eigenaar zijn van, of mogen beslissen over een organisatie. In de situatie waarin er geen natuurlijke personen kwalificeren als UBO of hier twijfel over bestaat, moet er een zogenaamde ‘pseudo’ UBO worden aangemerkt.

De UBO is vaak af te leiden uit het handelsregister uit de statuten van de onderneming. Veel organisaties zijn verplicht om hun UBO’s in te schrijven in het UBO-register.  Wanneer het handelsregister alleen tekort schiet, zijn er tools die kunnen helpen bij het achterhalen van de UBO. 

Het UBO-register

Het UBO-register laat zien wie in een in Nederland opgerichte organisatie uiteindelijk eigenaar zijn of mogen beslissen. De cliënt moet de ultimate beneficial owners (UBO’s) van zijn bedrijf inschrijven in het UBO-register. Het UBO-register moet fraude, witwassen en financiering van terrorisme voorkomen. Alle landen in de Europese Unie hebben een eigen UBO-register.

Organisaties met 1 van deze rechtsvormen hoeven geen UBO in te schrijven:

  • eenmanszaken
  • beursgenoteerde bv’s en nv’s
  • 100% dochters van beursgenoteerde vennootschappen
  • verenigingen van eigenaars (vve’s)
  • rechtspersonen in oprichting
  • verenigingen met beperkte rechtsbevoegdheid die geen onderneming drijven
  • publiekrechtelijke rechtspersonen
  • overige privaatrechtelijke rechtspersonen, waaronder historische rechtspersonen (zoals gilden en hofjes)

Niet meer voor iedereen toegankelijk

Door een uitspraak van het Hof van Justitie van de EU over het UBO-register is het register niet meer voor iedereen toegankelijk. Er wordt gewerkt aan een wetsvoorstel om toegang weer mogelijk te maken voor organisaties en personen die vanwege hun rol bij het voorkomen en opsporen van criminaliteit UBO-gegevens nodig hebben. Bijvoorbeeld journalisten en maatschappelijke organisaties die onderzoek doen naar fraude, witwassen of terrorismefinanciering. Dat heet een legitiem belang. 

UBO wijzigen of uitschijven

De cliënt moet de UBO-gegevens veranderen als zijn situatie verandert. Bijvoorbeeld als het belang van UBO’s in de organisatie groter of kleiner wordt. Ook moet hij personen uitschrijven als zij geen UBO meer zijn. Wijziging van UBO-gegevens en uitschrijven van UBO’s moet binnen 7 dagen. 

Terugmelden

Wwft-instellingen en bevoegde autoriteiten zijn verplicht een terugmelding te doen als UBO-gegevens onjuist zijn. Dit geldt ook als deze gegevens op een KVK-uittreksel UBO-register staan. Je kunt het volgende melden: ontbrekende UBO’s in het UBO-register, personen die onterecht in het UBO-register staan, of een onjuist belang of omvang van het belang van een UBO.

Toezicht en handhaving

Niet of niet op tijd registreren of verkeerde informatie doorgeven in de UBO-registers is verboden. Het Bureau Economische Handhaving van de Belastingdienst (BEH) controleert dit. De organisatie of de trustee kan bijvoorbeeld een geldboete krijgen.

De handhaving op het UBO-register trusts is nog niet gestart. De planning is dat de handhaving op het UBO-register voor trusts in de loop van 2025 van start gaat. Dat is afhankelijk van de wetgeving die nu wordt gemaakt.

Het UBO-register trusts

Trusts en soortgelijke juridische constructies moeten hun UBO’s inschrijven in het UBO-register trusts. De beheerder van de trust of soortgelijke juridische constructie (‘trustee’) is verantwoordelijk voor de registratie. Inschrijven moet binnen 7 dagen.

Buitenlandse rechtspersonen

Buitenlandse rechtspersonen, zoals een Ltd of GmbH, zijn niet verplicht om UBO’s in Nederland te registreren. Buitenlandse rechtspersonen met alleen vestigingen in Nederland (‘branch offices’) hebben ook geen registratieplicht in Nederland.

contact

Heeft u vragen over identificatie en verificatie van de UBO of het verscherpt cliëntenonderzoek naar de UBO? Neem contact op via het onderstaand formulier.

Whatsapp
error: Content is protected !!