De Sanctiewet 1977 is een kaderwet en is de grondslag voor de uitwerking van (inter)nationale regels ter uitvoering van de internationale sanctiemaatregelen.
in 1989 werd de Financial Action Task Force on money laundering (FATF) opgericht. Nederland is één van de eerste leden en houdt zich vanaf de oprichting aan de aanbevelingen van de FATF.
De eerste anti-witwasrichtlijn (AMLD) van de EU werd in 1991 aangenomen. De anti-witwasrichtlijn heeft sindsdien drie grote hervormingen ondergaan (in 2001, 2005 en 2015) en is in 2018 ingrijpend gewijzigd.
De Wet identiteitsvaststelling bij financiële dienstverlening gaf een wettelijk kader aan de binnen het bankwezen geldende interne instructies inzake de vaststelling van de identiteit van cliënten door bankemployés. [Regeling vervallen per 01-08-2008]
De Wet melding ongebruikelijke transacties gold in combinatie met de Wet identificatie bij financiële dienstverlening. Sinds 1994 moeten banken en andere financiële instellingen melden aan het Meldpunt Ongebruikelijke Transacties in Zoetermeer. [Regeling vervallen per 01-08-2008]
Het meldpunt is op 1 januari 2006 gefuseerd met het Bureau ter politiële ondersteuning van de Landelijke Officier van Justitie inzake de Wet MOT tot de Financial Intelligence Unit - Nederland. De FIU-NL is ondergebracht bij het Korps landelijke politiediensten.
In 2001 werd witwassen strafbaar gesteld als zelfstandig delict.
Het toepassingsbereik werd met de tweede anti-witwasrichtlijn uitgebreid, zowel voor wat betreft de strafbare feiten als de categorieën beroepsgroepen en natuurlijke personen die onder de verplichtingen van de richtlijn kwamen te vallen.
De uitbreiding van de aanbevelingen van de FATF in juni 2003 vormde aanleiding voor de derde anti-witwasrichtlijn.
De derde Europese anti-witwasrichtlijn wordt gepubliceerd. Deze richtlijn richtte zich, conform de FATF-aanbevelingen, ook op het financieren van terrorisme en bevatte aangescherpte regels met betrekking tot identificatie en de verificatie van de identiteit van de cliënt.
Per 1 augustus 2008 zijn de Wet MOT en de WIF 1993 onder invloed van de derde Europese anti-witwasrichtlijn (AMLD-3) samengevoegd in de Wet ter voorkoming van Witwassen en Financieren van Terrorisme (Wwft).
In februari 2011 is een eerste versie van de leidraad opgesteld om de private sector te ondersteunen bij de uitvoering van taken op het terrein van het voorkomen van witwassen en terrorismefinanciering.
De vierde Europese anti-witwasrichtlijn wordt gepubliceerd. Met de wijziging van de vierde anti-witwasrichtlijn zijn ook aanbieders van cryptodiensten onder de reikwijdte van deze richtlijn gebracht. Tevens zijn andere maatregelen getroffen ten aanzien van hoog-risicolanden en zijn de mogelijkheden voor gegevensuitwisseling tussen Wwft-toezichthouders en bepaalde andere partijen vergroot.
AMLD-5 is de EU-richtlijn die vierde anti-witwasrichtlijn wijzigt. Sinds dat AMLD-5 is aangenomen in 2018 heeft compliance een hoge prioriteit voor Wwft-instellingen.
ING heeft een door het Openbaar Ministerie (OM) aangeboden transactie van 775.000.000 euro geaccepteerd en betaald. Het OM verwijt ING in Nederland jarenlange en structurele overtreding van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft).
Per 21 mei 2020 de vijfde Europese richtlijn (AMLD-5) volledig geïmplementeerd, voornamelijk door het wijzigingen van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft).
Met de implementatie AMLD-5 is een hoofdstuk toegevoegd aan de Wwft dat speciaal ziet op aanbieders van cryptodiensten. Aanbieders van cryptodiensten vallen hierdoor niet alleen onder de Wwft als instelling, maar er is ook een registratieplicht die alleen voor hen geldt.
ABN AMRO heeft een door het Openbaar Ministerie (OM) aangeboden transactie van 480 miljoen euro geaccepteerd. Het OM verwijt ABN AMRO jarenlange en structurele overtreding van de Wwft. Dat gebeurde op een dusdanige wijze dat de bank ook schuldwitwassen wordt verweten.
Ondernemingen, stichtingen, verenigingen en andere organisaties moesten zich uiterlijk 27 maart 2022 registreren in het UBO-register voor juridische entiteiten. Per 1 november 2022 moeten ook trusts en fondsen voor gemene rekening zich registreren in een apart UBO-register voor trusts.
Dit wetsvoorstel beoogt een wijziging van de Wwft in verband met het verbod op contante betalingen voor goederen vanaf 3.000 euro en het uitbreiden van de mogelijkheden voor informatie-uitwisseling ten behoeve van de poortwachtersfunctie.
Sinds januari 2023 is de DORA van kracht. DORA is een Europese verordening met als doel dat financiële organisaties hun IT-risico’s beter gaan beheersen en daarmee weerbaarder worden tegen cyberdreigingen. Er is namelijk sprake van een scheefgroei tussen de toenemende IT-dreiging en de ontwikkeling van de weerbaarheid. DORA is een aanvulling op bestaande wetgeving op dit punt, te weten: NIS2 en GDPR.
Op 10 januari 2022 was de beëdiging van het kabinet-Rutte IV. Op 7 juli 2023 bood minister-president Rutte aan de Koning het ontslag aan van alle ministers en staatssecretarissen.
MiCAR is gepubliceerd. is het eerste Europese wetgevingspakket voor het reguleren van crypto’s en aan crypto’s gerelateerde diensten. Deze wet- en regelgeving richt zich op zowel uitgevers van crypto-activa, als aanbieders van cryptodiensten en zorgt voor uniforme regels binnen de EU.
In deze extra procedurevergadering van de commissie Financiën is het westvoorstel Wet plan van aanpak witwassen controversieel verklaard. (beelden: Gerard Stolk (CC BY NC))